Bilişim (veya bilgisayar bilimi) bağlamında “değişken”, bir değeri saklamak için kullanılan bellek konumunu temsil eden sembolik bir addır. Programlama sırasında, değişkenlere farklı değerler atanabilir ve bu değerler programın çalışması sırasında değiştirilebilir.
Değişkenler, programın çalışması sırasında kullanılacak veriyi saklamak için hayati öneme sahiptir. Her değişkenin bir veri türü vardır, bu da değişkenin hangi türde veri saklayabileceğini belirtir (örneğin tam sayı, ondalık sayı, metin vb.).
Örneğin, bir programlama dilinde aşağıdaki gibi bir değişken tanımı yapabilirsiniz:
sayi = 5
Bu örnekte, “sayi” adında bir değişken tanımlıyoruz ve bu değişkene 5 değerini atıyoruz. Daha sonra program içinde “sayi” değişkenini kullanarak bu değeri okuyabilir veya değiştirebiliriz.
Bir değişkenin değeri programın farklı bölümlerinde değiştirilebilir. Bu nedenle adı “değişken”dir; çünkü değeri değişkendir.
Değişken türleri nelerdir Bilişim?
Bilişimde (özellikle programlama dilleri bağlamında) değişkenlerin birçok türü vardır. Farklı programlama dilleri farklı değişken türlerini destekler, ancak bazı yaygın değişken türleri şunlardır:
- Tam Sayılar (Integer): Pozitif veya negatif tamsayı değerlerini saklamak için kullanılır. Örneğin: -3, 0, 42.
- Ondalık Sayılar (Floating-Point): Ondalık noktalı sayıları temsil etmek için kullanılır. Örneğin: 3.14, -0.001, 2.0.
- Karakter Dizileri (String): Metin veya karakter dizilerini saklamak için kullanılır. Örneğin: “Merhaba”, “Bilişim”.
- Boolean: Yalnızca iki değeri (genellikle
True
veyaFalse
) alabilir. Mantıksal ifadeleri veya koşulları temsil etmek için kullanılır. - Listeler / Diziler (Array, List): Aynı türden birden çok değeri tek bir değişken altında saklamak için kullanılır.
- Sözlükler / Haritalar (Dictionary, Map): Anahtar-değer çiftleri şeklinde veri saklamak için kullanılır.
- Karakterler (Character): Tek bir karakteri temsil eder. Örneğin: ‘a’, ‘B’, ‘9’.
- Baytlar (Bytes): Bayt dizilerini temsil eder, genellikle ikili veri için kullanılır.
- Pointerlar / Referanslar: Başka bir değişkenin bellek adresine işaret eder.
- Özetle (Enum): Önceden tanımlanmış bir dizi sabit değeri temsil eder.
- Yapılar / Sınıflar (Struct, Class): Farklı veri türlerini tek bir birim altında gruplamak için kullanılır.
Bu listelenen türler genel ve yaygın olarak kullanılanlardır. Ancak, farklı programlama dilleri özelleştirilmiş veya farklı değişken türlerine sahip olabilir. Değişken türleri, kullanılan programlama diline ve uygulamanın ihtiyaçlarına bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
Bir değişken nasıl tanımlanır?
Bir değişkenin nasıl tanımlandığı, kullanılan programlama diline bağlıdır. Ancak, çoğu programlama dilinde temel prensip benzerdir. İşte bazı yaygın programlama dillerinde değişken tanımlamanın örnekleri:
- Python:
python
degisken_adi = deger
Örneğin:
pythonsayi = 5
metin = "Merhaba, Dünya!"
- Java:
java
tip degisken_adi = deger;
Örneğin:
javaint sayi = 5;
String metin = "Merhaba, Dünya!";
- JavaScript:
javascript
let degisken_adi = deger;
veya eski JS sürümlerinde:
javascriptvar degisken_adi = deger;
Örneğin:
javascriptlet sayi = 5;
let metin = "Merhaba, Dünya!";
- C++:
cpp
tip degisken_adi = deger;
Örneğin:
cppint sayi = 5;
std::string metin = "Merhaba, Dünya!";
- C#:
csharp
tip degisken_adi = deger;
Örneğin:
csharpint sayi = 5;
string metin = "Merhaba, Dünya!";
- Ruby:
ruby
degisken_adi = deger
Örneğin:
rubysayi = 5
metin = "Merhaba, Dünya!"
Bu örneklerde, “tip” ifadesi, değişkenin türünü (örn. int, string) belirtir. Bazı diller (örn. Python, Ruby) dinamik olarak tipe sahip olduğundan, değişken tanımlarken tip belirtmeye gerek yoktur. Ancak diğer dillerde (örn. Java, C++, C#) değişkenin türünü açıkça belirtmeniz gerekir.
Değişken tanımlama yöntemi ve sözdizimi, kullandığınız programlama diline bağlı olarak değişiklik gösterecektir, bu nedenle belirli bir dil için spesifik bilgileri öğrenmek önemlidir.